Borregaard skriver historisk avtale med Sarpsborg 08

- For oss er dette en fantastisk dag. Borregaard er og har vært en solid grunnmur i klubben. Å tegne en ny treårsavtale med Borregaard er vi veldig fornøyd med og stolte av.

Ordene tilhører daglig leder Raymond Fjeld i Sarpsborg 08.

Torsdag var byens hjørnesteinsbedrift på plass og satte penn på papir på Sarpsborg Stadion. Borregaard fortsetter som klubbens generalpartner i 2024, 2025 og 2026.

- For oss handler dette om tradisjoner og de lange linjene. Våre ansatte tok mye idrett til byen der fotball var en av dem. Gjennom 1900-tallet var det ledere og spillere som hadde tilknytning til Borregaard. Vi er veldig stolte av at klubben spiller i Borregaards blåhvite farger, sier Borregaard-direktør Per A. Sørlie.

… før han drar en historie som illustrerer de tette båndene mellom Borregaard og samarbeidsklubben godt.

- I 1999 var jeg nyansatt. Noe av det første jeg fikk, var en overraskende beskjed. Det forelå visstnok en muntlig avtale om at vi skulle betale halve hovedtribunen. Det kom inn i regnskapet i desember, så det sier jo litt om relasjonen vi har. Da samarbeidsklubben kom opp, støtte vi den. Først Borg Fotball, senere Sarpsborg 08. Det er vi veldig glad for, sier Sørlie.

Støttet fotballen i 120 år

Borregaard har vært med og støtte opp om fotballen i Sarpsborg siden SFK-stiftelsen i 1903. 120 år senere er man fremdeles med som en meget viktig aktør for fotballen i byen.

-  Vi er en atypisk sponsor. Vi støtter ikke for å promotere egne produkter. Det som er viktig for oss, er klubbens rennomé. Vi knytter navnet vårt til hvordan klubben driftes, og vi er veldig fornøyd med måten det drives på. Man opplever ikke negativ omtale i forhold til det. Tvert imot får man en veldig positiv omtale. Jeg har til og med fått SMS-er fra Sør-Afrika fra partneren vår der. Vi er glade for å fortsette dette samarbeidet, sier Sørlie.

Den nye treårsavtalen mellom Sarpsborg 08 og Borregaard er historiens største partene mellom. 

- Vi har alltid sagt vi er langsiktige, men det er tydeliggjort nå gjennom en ny treårsavtale. Jeg vil si vi går betydelig opp fra den forrige. Det har litt med at det er en treårsavtale og en stund siden sist forhandling. Vi synes vi gir et solid og viktig bidrag, sier Dag Arthur Aasbø i Borregaard.

- Vi er en grunnmurssponsor i nesten alle våre sponsoravtaler. Vi vil sikre en langsiktig, stabil basis for vårt engasjement og våre samarbeidspartnere. Litt som i gode og onde dager er vi med. Det har vi vist over tid. Vi er til å stole på. Det blir ingen bonus om det blir Europa League på nytt igjen, men vi kutter heller ikke noen avtale om det mot formodning skulle bli spill på et lavere nivå. Det er verdien i vår støtte: Den er der alltid og har økt over tid, utdyper Aasbø.

Stedsattraktivitet og fagattraktivitet

Gjennom samarbeidet med Sarpsborg 08 og andre, lokale aktører er det spesielt to «søyler» Borregaard ønsker å se.

- Vårt bidrag til sponsing i Sarpsborg har gått opp hvert år i 30 år. Det er for å være forutsigbar. Vi går ikke inn i denne avtalen for å selge mer, men vi gjør det som en langsiktig rekrutteringstankegang. Det går på stedsattraktivitet og fagattraktivitet, sier Aasbø.

Han utdyper:

- Fagattraktivitet går på å skape begeistring for realfag og entreprenørskap og de tingene. Inspiria er et godt eksempel, mens vi gjennom bidrag til kultur og idrett øker stedsattraktiviteten. Der er Sarpsborg 08 viktig. Dette er med og bidrar til et skikkelig løft for Sarpsborg-samfunnet. Vi vil gjøre en forskjell og gjøre byen bedre. Både som arbeidsgiver og oppdragsgiver til all økonomisk aktivitet, men vi vil også bidra til at Sarpsborg skal være et godt sted å bo. Ansatte setter pris på det. Den store motytelsen vi får, er billetter til våre ansatte. De er borte nesten hver kamp. Sarpsborg 08 betyr mye for mange. Ingen sponsoravtaler er i nærheten av å ha så god respons blant våre ansatte. Det er vi glade for, avslutter Aasbø.

Annonse fra Eliteserien: