2015: Klubbens første cupfinale

En sesong preget av mye skader og utskiftninger krones med kongebesøk.

2015 så lenge ut til å bli en knalltøff sesong for den nye treneren Geir Bakke og hans assistenttrener Tom Freddy Aune. Et Sarpsborg 08-lag på felgen med flere eldre spillere og mange skader, slet med å bite skikkelig fra seg i eliteserien.

Samtidig gjorde laget jobben i cupen. Plutselig var laget i kvartfinale. Hjemme på Sarpsborg stadion bestemte nysignerte Patrick Mortensen seg for å briljere. Dansken dunket inn to scoringer og var med på å snu 0-1 til 2-1 og avansement til semifinalen.

Heller ikke her så spissen seg tilbake. På sine 13 kamper i løpet av høsten, scoret han hele seks ganger - så også foran et fullsatt Viking stadion. I ekstraomgangene stanget spissen, som hadde blitt fløyet til Stavanger i privatfly grunnet fødsel, inn seiersmålet.

Sarpsborg 08 var i cupfinalen. Den første siden 1964 for en klubb fra Sarpsborg.

Byen sto på hodet. Oslo ble farget blå og hvit. Det var bare et problem: På motsatt halvdel sto suverene Rosenborg. Trønderne ble for sterke i finalen og vant fortjent 2-0.

Men festen - og cupfinalen i seg selv - markerte en ny milepæl for Sarpsborg 08. Nå var laget å regne med også i cupsammenheng.

I serien ble laget nummer 11 med 34 poeng.

Flest kamper 2015:

1. Bojan Zajic - 34 kamper
  2. Amin Askar - 33 kamper
  3. Steffen Ernemann - 33 kamper
  4. Kristoffer Tokstad - 32 kamper
  5. Claes Kronberg - 31 kamper

Flest mål 2015:

1. Bojan Zajic - 8 scoringer
  2. Patrick Mortensen - 6 scoringer
  4. Steffen Ernemann - 4 scoringer
  5. Amin Askar - 3 scoringer
lagbilde_99hngb1jnukx1f0vmd4732ron.jpg