
Tommys nye rolle
Tommy Widlund har i løpet av høsten gått fra å være markedssjef i Sarpsborg 08, til å bli kommersiell leder. Tommys nye rolle innebærer at klubben ønsker mer langsiktig tenkning, men flere av oppgavene som Widlund hadde tidligere får han med seg i den nye stillingen.
- Det dreier seg ikke om noe revolusjon, men en nødvendig spissing av ressursene våre for å ta klubben enda et steg videre, og øke inntektene våre på sikt, fastslår Tommy Widlund, som har vært ansatt i Sarpsborg 08 i sju år. Tommy Widlund har også fortsatt person- og budsjettansvaret for bedrift og privatmarkedet i klubben.
Flere ressurser
- Skal vi nå målene om økte inntekter fremover måtte det settes på flere ressurser, og vi måtte organisere oss litt annerledes. Nå føler jeg vi er bedre rustet til å innfri styrets målsettinger, selv om det alltid er krevende i en tid der det stadig forlanges og forventes vekst. Men vi må opp på et høyere inntektsnivå , dersom vi skal hevde oss i toppen av norsk fotball over tid, sier Widlund.

- Så jobben min blir nå i større grad ivareta og utvikle alle inntektsområder i klubben, ikke bare marked, samt å se på mulighetene for å skape nye produkter og nye salgsflater. Og vi har jo også en kostnadsside det er viktig å ha kontroll på, så det blir nok litt mer fokus på økonomi fremover.
Dette krever jo også sin tid, så jeg blir nok ikke like operativ som tidligere, og får færre kunder som jeg skal ta hånd om. Mye av dette overlates nå til Roar og de andre i markedsavdelingen.
Er optimist
- Finnes det flere produkter og muligheter i markedssammenheng med en ganske så umoderne stadion?
- Stadion har selvfølgelig pr i dag sine klare begrensinger, men vi må være kreative og lete etter løsninger både på anlegget, og i andre sammenhenger. Jeg er optimist på klubbens vegne, sier den nye kommersielle lederen uten å nøle. Han vil nå også bruke mer tid på å hente ideer utenifra.
- Det er mye bra som blir gjort andre steder, som faktisk er ganske overførbart til oss, så det blir nok noen studieturer fremover også for å lære mer, hente inspirasjon og få nye ideer. Samarbeidet mellom klubbene i Norsk Toppfotball er godt og velfungerende, og det må vi selvsagt utnytte mer.
Over 20 millioner kroner
I skrivende stund er selvsagt ikke alle økonomiske detaljer på plass for 2016, men man aner konturene av et godt år. På markedssiden ser det ut til at inntektene for første gang kommer over 20 millioner kroner.
- Vi er forholdsvis godt fornøyd med dette resultatet, selv om det ikke er helt innertier i forhold til det økte budsjettet for inneværende år.
På god vei
Sarpsborg 08 ønsket en økning på markedssiden på fem millioner kroner for 2016. Det var et heftig ønske som bare delvis er innfridd. Ca. 2,5 millioner kroner i nye og økte inntekter ser det ut til å bli.
- Vi får ta de neste 2,5 millionene kronene i 2017, slik at vi i 2018 kan legge opp til en omsetning på over 50 millioner kroner, uten spillersalg selv om det er vanlig å ta md alg av spillere nå. Vi er på god vei til å klare dette, mener Tommy Widlund. Det får være første målsetting.