2008: Etableringsfasen starter

2008 ble året sarpefotballen endelig fikk samlet seg under felles samarbeidsfane.

Etter et tøft 2007 hvor FK Sparta Sarpsborg egentlig rykker ned, overtar nyetablerte Sarpsborg 08 plassen til samarbeidsklubben i 1.-divisjon. Dette skjer etter at Toten-klubben Raufoss mister lisensen.

Med Conny Karlsson bak roret samles alle klubbene under felles fane, og videreføringen av Kai Andersens verk i FK Sparta Sarpsborg skyter fart. Sarpsborg 08 setter en solid, defensiv grunnmur, og det som er starten på et godt fundament i de bakre rekker, utvikler seg til å gi positiv fotball også offensivt.

Sarpsborg 08 ender på 10.-plass i 1.-divisjon med 37 poeng, og holder seg dermed unna nedrykk med tolv poeng.

Plassen er dermed aldri truet, men opp til kvalifiseringsspill er det også langt. Laget er 17 poeng unna kvalifisering, men Sarpsborg 08 virker for alvor å ha etablert seg på nivå to i Norge.

I seriens siste kamp tar Sarpsborg 08 en knusende 5-1-seier over opprykksklare Odd. Sesongens opptur blir likevel å finne på Melløs i runde 23, hvor et hattrick av Ole Jørgen Halvorsen sørger for 4-2-seier over Østfold-rival Moss.

Flest kamper i 2008:

1. Joacim Heier - 33 kamper
  2. Makhtar Thioune - 32 kamper
  3. Ole Jørgen Halvorsen - 32 kamper
  4. Kjetil Berge - 31 kamper
  5. Martin Wiig - 31 kamper

Flest mål i 2008:

2. Ole Jørgen Halvorsen - 10 scoringer
  3. Øyvind Hoås - 7 scoringer
  4. Berat Jusufi - 3 scoringer
  5. Michael Røn - 3 scoringer
lagbilde-2008_1g6c6la1qznku19zpbqlpbc15x.jpg