2009: Året alt snudde

6. november, 2009. «Tidenes kvalifiseringskamp i norsk fotball» sendte Sarpsborg tilbake på fotballkartet.

Fra tidligere å ha båret navnet SFK Sparta og Sarpsborg Sparta FK, bytter klubben navn til Sarpsborg 08. Samarbeidsklubben får verst tenkelige start da man grunnet feilaktig økonomirapportering trekkes tre poeng.

Midt i sesongen vinker også Conny Karlsson farvel til byens fotballsatsingslag, og tidligere assistenttrener Roar Johansen overtar roret.

TILBAKE PÅ KARTET: S08 knuste FFK. (Foto: Thomas Andersen)

Mot alle odds skyte herrenes elitelag virkelig fart. På banen spilles det tidvis propagandafotball, og det som lignet et nytt, dystert år, ender med femteplass og kvalifiseringsspill til eliteserien. Sarpsborg 08 leverer en strålende høstsesong.

«Slaget om Østfold», 6. november, 2009. Datoen vil for sarpinger aldri bli glemt. Sarpsborg 08 reiser som voldsomme underdogs til Fredrikstad stadion for å møte rival nummer én i det som blir navngitt å være tidenes kvalifiseringskamp i norsk fotball. Foran over 12.000 tilskuere tar Sarpsborg 08 en imponerende 2-0-seier etter to scoringer av forhenværende FFK-spiller Martin Wiig.

I kvalifiseringsfinalen mot Kongsvinger sier det dog stopp. Sarpsborg 08 vinner hjemmekampen 3-2, men returoppgjøret på Gjemselund ender med 3-1-tap. Det blir med andre ord en ny sesong på nivå to, men høsten 2009 viser seg å være starten på veien tilbake til det gjeveste selskap norsk klubbfotball har å by på…

Se høydepunktene fra kampen her:

Flest kamper i 2008

1. Martin Wiig - 35 kamper
  2. Ole Heieren Hansen - 34 kamper
  3. Joacim Heier - 32 kamper
  4. Øyvind Hoås - 32 kamper
  5. Alexander Forsberg - 32 kamper

Flest mål i 2009:

2. Øyvind Hoås - 12 scoringer
  3. Bjørnar Johannessen - 5 scoringer
  4. Michael Røn - 5 scoringer