2011: Nedrykk etter strålende start

Fire strake hjemmeseirer ble fulgt opp av 21 kamper på rad uten seier i eliteseriecomebacket i 2011.

Sarpsborg 08 åpner eliteseriesesongen med et brak. Molde, som senere skal bli seriemester, knuses 3-0 på Sarpsborg stadion. «Fort Sarpsborg», hvor laget kun tapte én kamp i 2010, holdes vedlike med fire strake hjemmeseirer i åpningen av sesongen.

Deretter skulle det bli tungt. Veldig tungt. Sarpsborg 08 går resten av sesongen uten å vinne en eneste kamp før Odd kommer på besøk i siste serierunde. Her blir det seier, og inngangen til 2012-sesongen gir håp om ny optimisme.

Jo Nymo Matland, som ble hentet inn før sesongen, selges til Aalesund, mens spillere som Claes Jørgensen, Mohammed Ahamed og Stanley Ihugba hentes inn i håp om å berge plassen.
Sarpsborg 08 rykker ned likevel ned, og i cupen ryker Sarpsborg 08 ut i fjerde runde for Aalesund.

2011 blir imidlertid en flott sesong for damene som henger seg med i toppen av 1.-divisjon. Det blir ikke opprykk, men damelaget ses nå på som Østfolds satsningslag hva kvinnefotball angår. Laget har på sikt et mål om å spille toppseriefotball, og har ne rekke spillere på aldersbestemte landslag. I NM for J19-lag spiller de blå seg helt fram til finalen, men taper denne hjemme mot Klepp foran over 1000 tilskuere i en vanvittig kamp.

Flest kamper i 2011:

1. Morten Giæver - 34 kamper
  2. Ole Heieren Hansen - 33 kamper
  3. Joackim Jørgensen - 32 kamper
  4. Martin Wiig - 31 kamper
  5. Kjetil Berge - 31 kamper

Flest mål i 2011:

2. Øyvind Hoås - 6 scoringer
  3. Morten Giæver - 6 scoringer
  4. Tom Erik Breive - 6 scoringer
  5. Joackim Jørgensen - 4 scoringer
lagbilde-2011_19wjjlzyhd74e1e6stwlgkul5b.jpg