2012: Ned for å snu

Sarpsborg 08 skulle rett tilbake til eliteserien etter å ha rykket ned i 2011. Det klarte man med god margin i 2012.

Annonse:

Joacim Heier, Magnar Ødegaard, Hugues Wembangomo og Joackim Jørgensen var alle sentrale spillere i eliteseriesesongen 2011, men forsvinner før sesongstart 2012. Inn kommer blant annet Haraldur Björnsson og Alvaro Baigorri, de første spillerne i blåhvit drakt fra henholdsvis Island og Spania.

Før sesongstart var målet soleklart. Det var kun én ting som gjaldt - klubben skulle rykke rett opp igjen. Sammen med Start ble Sarpsborg 08 sett på som klokkeklare favoritter til å gjøre nettopp dette. Det starter bra, men en periode ser det mørkt ut. Sarpingene går en lang periode uten seier i sommerperioden, men med en tilsvarende like bra seiersrekke i de neste kampene, kjemper laget seg tilbake i kampen om opprykk.

Seiersrekken på seks strake skriver seg inn som klubbhistoriens lengste.

Fra å ikke ha vunnet en eneste bortekamp i 2011, framstår Sarpsborg 08 plutselig som bunnsolide borte. Klubben setter også her ny rekord med 11-1-3 på fremmed gress, seriens overlegent beste bortelag. Vi må helt tilbake til Molde i 2007 for å finne tilsvarende resultater. Med 19-6-5 totalt rykker Sarpsborg 08 opp sammen med Start. Nærmeste utfordrer er Sandefjord som ender opp med 55 poeng.

Martin Wiig blir seriens toppscorer med 20 nettsusere.

Flest kamper i 2012:

1. Nicolay Solberg - 32 kamper
  2. Ole Heieren Hansen - 31 kamper
  3. Øyvind Hoås - 30 kamper
  4. Martin Wiig - 30 kamper
  5. Mohamed Elyounoussi - 29 kamper

Flest mål i 2012:

1. Martin Wiig - 21 scoringer
  2. Nicolay Solberg - 16 scoringer
  3. Øyvind Hoås - 14 scoringer
  4. Mohamed Elyounoussi - 10 scoringer
  5. Morten Giæver - 10 scoringer