2016: Kampen om Europa-plass

2016 ble en sesong Sarpsborg 08 bet seg fast i toppen. Laget var kun minutter unna 4. plass og medaljekamp.

Annonse:

2015 ga cupfinale, men en kanskje noe grå sesong i seriesammenheng. Og det så ut til å bli tøft også i 2016. De første fem kampene gikk uten seier for Sarpsborg 08, mens laget ikke maktet å score mål i løpet av de første 360 første minuttene med eliteseriefotball.

Heldigvis er trender til for å snus. Etter 4-1-seieren borte mot Start så Sarpsborg 08 seg aldri tilbake. De blåhvite fant formen. Som spådd ble de mange nye spillerne bedre og bedre kjent med hverandre.

I cupen spiller de blåhvite seg fram til en kvartfinale. Her blir det exit mot Bodø/Glimt, men i serien er sarpingene med hele veien inn.

En gitt periode i siste hjemmekamp, når laget leder mot Tromsø, ser det ut til å bli en real sølvmedaljekamp i Bergen runden etter. Tromsø utligner med få minutter igjen å spille, Odd og Brann snur sine kamper og Haugesund får sitt poeng. Plutselig er Sarpsborg 08 nummer seks.

I Bergen blir det tap, men med totalt 45 poeng tar Sarpsborg 08 sin til nå soleklart beste tabellnotering i eliteserien. 6. plass - kun poenget bak 4. plass - blir fasit.

Flest kamper 2016:

1. Jon-Helge Tveita - 34 kamper
  2. Matti Lund Nielsen - 33 kamper
  3. Pål Alexander Kirkevold - 33 kamper
  4. Steffen Ernemann - 30 kamper
  5. Joachim Thomassen - 29 kamper

Flest mål 2016:

1. Pål Alexander Kirkevold - 8 scoringer
  2. Patrick Mortensen - 7 scoringer
  3. Steffen Ernemann - 6 scoringer
  4. Kristoffer Tokstad - 5 scoringer
  5. Jonas Lindberg - 4 scoringer