2019: Berget plassen i siste runde

Fire lag endte på lik poengsum - 30 poeng hver - Sarpsborg 08 med best målforskjell av disse.

Hadde 0-0-kampen mot Lillestrøm på Åråsen endt med hjemmeseier, hadde Sarpsborg 08 rykket direkte ned. Konsekvensene får vi bare spekulere i, men plassen ble sikret og Sarpsborg 08 sto i landets øverste divisjon.

Kort oppsummert ble 2019 en real motbakke for Sarpsborg 08 etter flere gode år på rad. Fem seirer i seriespillet og 15 uavgjort ble det som til slutt sikret plassen i en sesong laget snittet ett scoret mål pr kamp.

Laget kom greit ut fra startblokkene og var ubeseiret etter de fem første kampene. Dog var det bare 1-0-seieren hjemme mot Lillestrøm i april som var som trepoenger å regne - resten - samtlige fire kamper - endte 1-1.

En vondt rekke ble så tellende med fem strake tap. Faktisk må vi helt til runde 11 for å se lagets andre seier, til runde 21 for å se den tredje.

Sesongen ble den siste for flere nøkkelspillere, heriblant toppscorer Kristoffer Zachariassen og Matti Lund Nielsen. Hovedtrener Geir Bakke valgte å fratre etter sesongslutt og gikk på nye oppgaver med Lillestrøm.

2019 ble et evig kappløp mot klokka der kynisme og evnen til ikke å tape kamper siste halvdel av sesongen ble helt avgjørende for at de blåhvite sto i serien.

Også NM ble en fiasko. Etter å ha slått ut Sprint/Jeløy og feiret foran en blåhvit vegg i Fredrikstad, røk sarpingene ut mot Tromsdalen borte - et TUIL med ti mann på banen i lengre perioder.

… men - det holdt! 2020 spiller Sarpsborg 08 i Eliteserien igjen.

Flest kamper i 2019:

1. Kristoffer Zachariassen - 32 kamper