2020: Covid og marerittstart

Fem strake tap fra start. Sarpsborg 08 gjorde det umulige og sto i Eliteserien.

2019 var dramatisk. Sarpsborg 08 berget plassen i siste runde på Åråsen. Før 2020-sesongen ble Mikael Stahre hentet inn som ny hovedtrener. Svensken, som hadde hatt suksess med både IFK Göteborg og AIK tidligere, kom til klubben med energi og pågangsmot.

Gjennom serieoppkjøringen sprudlet Sarpsborg 08. Dette så bra ut, men så… Fem strake tap mot henholdsvis Vålerenga, Mjøndalen, Godset, Glimt og Brann sendte Sarpsborg 08 rett til bunns av tabellen.

Noe måtte skje. Micke Stahre og klubben samlet seg. «Femkampersbolken» ble introdusert for laget. Grønn prikk ga tre poeng, grå uavgjort og rød tap. I de fem påfølgende kampene vant Sarpsborg 08 tre, spilte én uavgjort og tapte én kamp.

Sarpsborg 08 var igjen blitt et lag som plukket poeng.

Etter 20 runder lå de blåhvite bra an på tabellen med 26 poeng. Derfra og ut gikk man på en ny, stygg rekke uten seirer sesongen ut, men seks uavgjort sikret 32 poeng og 12. plass. Sarpsborg 08 var aldri truet på tampen av sesongen, men det ble likevel neglbiting en liten periode.

2020 er året NM ble avblåst. Covidrestriksjoner og pandemi satte ikke mye til farge på norsk fotball og gjennom sesongen var det stort sett bare 200 publikummere på hjemmekampene.

Et år å glemme - et år vi vil videre fra.

Flest kamper i 2020:

1. Magnar Ødegård - 29 kamper