2021: Tilbake på øvre halvdel

Det måtte en ny snuoperasjon til, men en solid avslutning på sesongen sikret Sarpsborg 08 en 8. plass.

Annonse:

2021 startet som 2020 avsluttet - med begrenset antall publikum og coronarestriksjoner.

I takt med et mer åpent samfunn utover året, ble Sarpsborg 08 også bedre.

Midtveis i sesongen valgte Mikael Stahre å fratre som hovedtrener i Sarpsborg 08. Svensken, som aldri hadde fått oppleve å lede laget sitt foran et "normalt" Sarpsborg stadion, gikk til IFK Göteborg. Inn kom Lars Bohinen på en kontrakt ut sesongen.

Også 2021 ble en sesong med noe frustrasjon på Stadion. Poengfangsten var ikke helt den store og med ti kamper igjen sto Sarpsborg 08 på ny i en situasjon der siste tredjedel av sesongen ville bli avgjørende.

Denne gang ble det også bra. Sarpsborg 08 fikk fart på sakene. Det løsnet offensivt. Fra runde 20 til 28 var Sarpsborg 08 av landets aller mest formsterke lag. Seks seirer, én uavgjort og et tap, sendte laget høyere opp på tabellen. Lagets to tap i de siste to rundene, gjorde sitt til at laget endte som nummer åtte. Tilbake på øvre halvdel - 39 poeng og 39 scorende mål var som positivt å regne etter et par tøffe sesonger.

Også i NM gjorde laget det bra. Det hører med til historien at NM denne sesongen ble spilt over to kalenderår. Sarpsborg 08 gikk til kvartfinale. Hovedtrener Stefan Billborn, som kom før 2022-sesongen, hadde sett laget sitt knuse Åsane 5-0 i 1/8-finalen. Mot Molde var laget lenge førende og ledet i kvartfinalen, men tapte til slutt 4-2.

Forhåpentligvis ble 2021-avslutningen starten på det som skal bli et mer offensivt og underholdende Sarpsborg 08 igjen.

Flest mål i 2021:

1. Ibrahima Koné - 11 mål